Inloggen
Nog niet geregistreerd? Schrijf nu in
ISO-point

Personeel voor vakgebieden kwaliteit, veiligheid, arbo, milieu

Contact

Geef je carriere een boost! Ga aan de slag als Accountmanager bij ISO-point

vacature

ISO-point is ook actief in de foodbranche

ontdek meer

ISO-point is actief in vele branches

ontdek welke

Snel zoeken
Bekijk alle vacatures

'Draagvlak creëren levert bedrijven meerwaarde'

Een project is niet afgerond na het behalen van een certificaat, stelt projectleider Jelle Kramer. 'Dan begint het pas"

Projectleider Energie & Milieu Jelle Kramer startte zijn carrière, na zijn studie Milieumaatschappijwetenschappen in Utrecht, door middel van detachering bij diverse overheden. Begonnen met het uitvoeren van milieucontroles voor overheden, legde hij een goede basis om te komen tot het vak van bedrijfsadvisering. “Vakgenoten die net hun studie hebben afgerond, staan niet altijd open voor een baan binnen de handhaving, maar ik heb hiervan juist ontzettend veel geleerd. Wie milieuadviseur voor bedrijven wil worden, doet er goed aan, bij een adviesbureau te starten met detacheringsopdrachten bij de overheid. Als je daarna voor een adviesbureau gaat werken, heb je een goede basis om allerlei bedrijven te adviseren. Je overziet goed de belangen en verwachtingen van beide partijen en bij een adviesbureau krijg je ook nog eens de kans om veel van het land te zien.”

Managementsystemen

Al lange tijd werkt Jelle voor de ADROMI Groep. Hij helpt bedrijven met het opzetten en onderhouden van managementsystemen. Een onderdeel van zijn werkzaamheden is het begeleiden van audits. Daarvoor reist hij door heel Nederland en ziet vele bedrijven, die allemaal weer aan specifieke eisen en regelgeving moeten voldoen. Zijn specialisaties zijn milieu- en veiligheidsmanagementsystemen (ISO14001, OHSAS 18001 & NTA 8620), wetgeving op het gebied van milieu en arbo, veiligheid, energiebesparing in de industriële omgeving en toezicht op energiebesparing bij bedrijven. Een drukke, maar boeiende en afwisselende baan. “Mijn werk speelt zich af in een enorme variëteit van bedrijven: industrie, bouwmaterialen, betonproductie, de afvalbranche, scheepvaart, chemie etc. Daardoor leer ik veel verschillende bedrijven kennen en zie ik steeds weer nieuwe interessante situaties. Ik ben gemiddeld drie à vier dagen per week op pad, bij wijze van spreken van Groningen tot Maastricht en mijn werk speelt zich slechts beperkt af op kantoor. Dat maakt het ontzettend leuk!”

Het kan voorkomen dat bedrijven vlak voor een audit bellen omdat een aantal zaken nog eens goed doorlopen moeten worden. Een SHEQ-traject stopt natuurlijk niet na het behalen van een certificaat. Voor ons is het de uitdaging om bedrijven zodanig te begeleiden dat hun managementsysteem het hele jaar door draait en hier tijd voor wordt vrijgemaakt. Een project is ten slotte niet afgerond na het behalen van een certificaat. Dan begint het pas! Hoe ik dat probeer over te brengen? Het liefst neem ik medewerkers mee tijdens een rondgang in hun bedrijf om uit te leggen wat de eisen en regels zijn en waarom dit zo is. Zodra ze zeggen ‘nú begrijp ik het’, weet ik dat ik draagvlak heb gecreëerd. Als je draagvlak creëert, lever je meerwaarde aan een bedrijf. Dat geeft me altijd een goed gevoel.”

Maatwerk

Natuurlijk wordt Jelle ook ingezet bij bedrijven die al meer draagvlak hebben gecreëerd om het managementsysteem goed te onderhouden. Maar ook die bedrijven vallen vaak terug op de professionele hulp en adviezen van de ADROMI Groep. Ik kom vaak bij ondernemingen die door bijvoorbeeld groei ineens met allerlei nieuwe regelgeving te maken krijgen en behoefte hebben aan een stukje professionalisering. Eisen kunnen tussentijds worden bijgesteld en er ontstaat dan behoefte aan een veiligheids- of SHEQ-functionaris. Wij zijn de partner voor bedrijven die dit willen opzetten. Door met een integraal SHEQ-systeem te werken binnen de bedrijfsvoering bewerkstellig je ook een meerwaarde voor de overige bedrijfsprocessen. Bij bedrijven die dit al op orde hebben, gebeuren minder ongevallen, worden minder boetes uitgedeeld en werken over het algemeen meer tevreden medewerkers. Ik merk dat bedrijven vaak meer aan (milieu- en veiligheid)management doen dan ze zelf door hebben. Er is altijd wel een risico inventarisatie en evaluatie (RI&E) gemaakt, maar milieu aspecten worden dan vaak vergeten. Per bedrijf kijk ik wat er nog nodig is. Dat is een kwestie van maatwerk. Het is belangrijk om de mensen van de werkvloer daarin mee te nemen, zodat zij het zelf kunnen uitvoeren. Als de systemen gedragen worden door de mensen in het bedrijf, dan heeft men daar het meeste aan. En als er nog specifieke vragen of nieuwe situaties zijn, komen ze vaak terug voor aanvullend advies.”

Aan de preventie van (milieu)ongevallen zit nog een ander aspect aldus Jelle. “Zodra er een ongeval, calamiteit of milieu-incident plaatsvindt, volgt er een extra confrontatie door de Inspectie SZW over de regels. Het bedrijf komt onder een vergrootglas te liggen. Dan is het goed als je kunt laten zien dat je alles onder controle hebt. Zo voorkom je dat je in een handhavingstraject komt. Door volgens de regels te werken, blijven maatregelen wegens nalatigheid beperkt of achterwege. SHEQ- en ISO-managementsystemen werken wat dat betreft preventief. Wanneer er voldoende draagvlak wordt gecreëerd, wordt het een onderdeel van de dagelijkse gang van zaken.

Delen

ECO NOVA B.V. gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.