Inloggen
Nog niet geregistreerd? Schrijf nu in
ISO-point

Personeel voor vakgebieden kwaliteit, veiligheid, arbo, milieu

Contact

Geef je carriere een boost! Ga aan de slag als Accountmanager bij ISO-point

vacature

ISO-point is ook actief in de foodbranche

ontdek meer

ISO-point is actief in vele branches

ontdek welke

Snel zoeken
Bekijk alle vacatures

'Veiligheid heeft steeds meer statuur gekregen'

Interview met QHSE-manager Jan van Loon

QHSE-manager Jan van Loon brengt het belang van een soepel draaiend QHSE-beleid dagelijks onder de aandacht.

 

Jan van Loon heeft duidelijk voor ogen waar het op het gebied van veiligheid om gaat binnen een bedrijf. 'Als ondernemer heb je medewerkers in dienst waarvoor je verant­woordelijkheid draagt', stelt hij. 'De mensen die voor je bedrijf werkzaam zijn, dien je als werkgever te beschermen via een goed lo­pend veiligheidsbeleid. En niet alleen voor het behalen van goede omzetcijfers en een hoog financieel rendement. Als bedrijf heb je namelijk ook te maken met de menselijke factor. Vanuit sociale betrokkenheid vind ik de zorg voor medewerkers de eerste priori­teit voor leidinggevenden.' Van Loon vindt het belangrijk goed risicomanagement te hanteren en risico's zo klein mogelijk te hou­den. 'Anders verlies je als leidinggevende de geloofwaardigheid bij je werknemers. Als een onderneming vanwege onveilige werksi­tuaties regelmatig negatief in het nieuws komt, is de kans groot dat werknemers er liever niet willen werken. Ook voor klanten heeft veiligheid waarde. Ze willen zekerheid, verwachten een goed QHSE-beleid van de bedrijven waar ze hun producten afnemen. Bij een ernstig bedrijfsongeval ligt het productieproces al gauw enkele dagen stil.'  Zelf was Jan van Loon eerder in zijn arbeidscarrière ruim twintigjaar werkzaam als pro­ductieverantwoordelijke bij een grote glasproducent. 'Dat was in eerste instantie vooral een productielogistieke functie', zegt hij. 'Zo heb ik de productie van hoogrende­ mentsglas opgezet. In de jaren negentig van de vorige eeuw draaide het daarbij nog vooral om de kwaliteit van het productieproces. Maar nadat er bij verschillende bedrijven in Nederland een aantal incidenten had plaatsgevonden, werd veiligheid vanaf 2000 een steeds belangrijker aspect van mijn functie. De houding ten opzichte van veiligheid kwam bij mijn toenmalige werkgever steeds hoger in het vaandel te staan. Aange­zien ik over managementervaring en kennis van het productieproces beschikte, heb ik uiteindelijk binnen diverse vestigingen in Europa een veiligheidsopleiding gegeven aan het hoger management van het bedrijf.'

Communicatie

Van Loon heeft de afgelopen jaren in positieve zin veel zien veranderen op het gebied van veiligheid. 'Ik heb de tijd nog meegemaakt dat er in PBM-schema's werd ge­dacht. Veiligheid stond toen nog echt in de kinderschoenen. Wel of geen oordoppen in, dat was vooral het soort vragen waar het om draaide. Nadien is veiligheid onderdeel ge­worden van een cultural change binnen het bedrijfsleven. De laatste vijf á tien jaar heeft veiligheid binnen ondernemingen steeds meer statuur gekregen.' Vanuit de dagelijkse werkpraktijk weet Van Loon dat communicatie de sleutel vormt om bepaalde veiligheidsaspecten in de mindset van mensen te ver­ankeren. 'Op het gebied van veiligheid is iedereen beter met elkaar gaan communice­ren', constateert de QHSE-manager, die on­langs via ISO-point aan de slag is gegaan bij zijn huidige werkgever, tabaksproducent HTL-DHT in Eindhoven. ' Tien jaar geleden was er nog maar weinig contact tussen lei­dinggevenden en de medewerkers op de werkvloer, maar tegenwoordig is dat juist de essentie om werknemers te overtuigen van bepaalde veiligheidsmaatregelen. Zoals een monteur waakt over de machines, zo is een leidinggevende verantwoordelijk voor het aansturen en motiveren van mensen. Als QHSE-manager beschik je over een aantal middelen om werknemers te overtuigen. Het vervullen van een voorbeeldfunctie door di­rectie en hoger management speelt hierin ook een belangrijke rol. Als de CEO of vice­president veiligheidsschoenen aantrekt bij het betreden van een productielocatie werkt dat veel beter dan een QHSE-manager die als een politieagent achter mensen aanzit.'

Stap voor Stap

Bij het implementeren van QHSE-beleid gaat het volgens Van Loon vooral om een goede terugkoppeling en het verschaffen van dui­delijkheid. 'Soms kan dat leiden tot een ver­velende mededeling, maar als de boodschap met goede argumentatie wordt onderbouwd, snappen mensen het vaak wel. Liever "ja" of "nee" terugkoppelen dan "misschien". Op het gebied van QHSE moeten je nu eenmaal wel eens prioriteiten stellen. Want er kan weliswaar aan de ene kant van het gebouw een kraan druppelen, maar aan de andere kant van het pand staat op hetzelfde moment een kraan helemaal opengedraaid. Het is daarom beter om stap voor stap QHSE­ beleid te implementeren, dan twee stappen tegelijk vooruit te willen terwijl ondertussen iedereen achterblijft.'

Jan van Loon (rechts) met Joe Brady, veiligheidscoördinator bij HTL-DHT.

Bron: SAFETY! / NR.1 / 2015
Tekst: Steef Alblas
Download het artikel

Share

Facebook Twitter LinkedIN Google Plus Share
ECO NOVA B.V. gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.
Close