Vacatures
inRegio Zuid-Zeeland
inNoord-Holland
inUtrecht
inRegio Tilburg
inRegio Breda
'Veiligheid heeft steeds meer statuur gekregen'
Interview met QHSE-manager Jan van Loon
QHSE-manager Jan van Loon brengt het belang van een soepel draaiend QHSE-beleid dagelijks onder de aandacht.
Jan van Loon heeft duidelijk voor ogen waar het op het gebied van veiligheid om gaat binnen een bedrijf. 'Als ondernemer heb je medewerkers in dienst waarvoor je verantwoordelijkheid draagt', stelt hij. 'De mensen die voor je bedrijf werkzaam zijn, dien je als werkgever te beschermen via een goed lopend veiligheidsbeleid. En niet alleen voor het behalen van goede omzetcijfers en een hoog financieel rendement. Als bedrijf heb je namelijk ook te maken met de menselijke factor. Vanuit sociale betrokkenheid vind ik de zorg voor medewerkers de eerste prioriteit voor leidinggevenden.' Van Loon vindt het belangrijk goed risicomanagement te hanteren en risico's zo klein mogelijk te houden. 'Anders verlies je als leidinggevende de geloofwaardigheid bij je werknemers. Als een onderneming vanwege onveilige werksituaties regelmatig negatief in het nieuws komt, is de kans groot dat werknemers er liever niet willen werken. Ook voor klanten heeft veiligheid waarde. Ze willen zekerheid, verwachten een goed QHSE-beleid van de bedrijven waar ze hun producten afnemen. Bij een ernstig bedrijfsongeval ligt het productieproces al gauw enkele dagen stil.' Zelf was Jan van Loon eerder in zijn arbeidscarrière ruim twintigjaar werkzaam als productieverantwoordelijke bij een grote glasproducent. 'Dat was in eerste instantie vooral een productielogistieke functie', zegt hij. 'Zo heb ik de productie van hoogrende mentsglas opgezet. In de jaren negentig van de vorige eeuw draaide het daarbij nog vooral om de kwaliteit van het productieproces. Maar nadat er bij verschillende bedrijven in Nederland een aantal incidenten had plaatsgevonden, werd veiligheid vanaf 2000 een steeds belangrijker aspect van mijn functie. De houding ten opzichte van veiligheid kwam bij mijn toenmalige werkgever steeds hoger in het vaandel te staan. Aangezien ik over managementervaring en kennis van het productieproces beschikte, heb ik uiteindelijk binnen diverse vestigingen in Europa een veiligheidsopleiding gegeven aan het hoger management van het bedrijf.'
Communicatie
Van Loon heeft de afgelopen jaren in positieve zin veel zien veranderen op het gebied van veiligheid. 'Ik heb de tijd nog meegemaakt dat er in PBM-schema's werd gedacht. Veiligheid stond toen nog echt in de kinderschoenen. Wel of geen oordoppen in, dat was vooral het soort vragen waar het om draaide. Nadien is veiligheid onderdeel geworden van een cultural change binnen het bedrijfsleven. De laatste vijf á tien jaar heeft veiligheid binnen ondernemingen steeds meer statuur gekregen.' Vanuit de dagelijkse werkpraktijk weet Van Loon dat communicatie de sleutel vormt om bepaalde veiligheidsaspecten in de mindset van mensen te verankeren. 'Op het gebied van veiligheid is iedereen beter met elkaar gaan communiceren', constateert de QHSE-manager, die onlangs via ISO-point aan de slag is gegaan bij zijn huidige werkgever, tabaksproducent HTL-DHT in Eindhoven. ' Tien jaar geleden was er nog maar weinig contact tussen leidinggevenden en de medewerkers op de werkvloer, maar tegenwoordig is dat juist de essentie om werknemers te overtuigen van bepaalde veiligheidsmaatregelen. Zoals een monteur waakt over de machines, zo is een leidinggevende verantwoordelijk voor het aansturen en motiveren van mensen. Als QHSE-manager beschik je over een aantal middelen om werknemers te overtuigen. Het vervullen van een voorbeeldfunctie door directie en hoger management speelt hierin ook een belangrijke rol. Als de CEO of vicepresident veiligheidsschoenen aantrekt bij het betreden van een productielocatie werkt dat veel beter dan een QHSE-manager die als een politieagent achter mensen aanzit.'
Stap voor Stap
Bij het implementeren van QHSE-beleid gaat het volgens Van Loon vooral om een goede terugkoppeling en het verschaffen van duidelijkheid. 'Soms kan dat leiden tot een vervelende mededeling, maar als de boodschap met goede argumentatie wordt onderbouwd, snappen mensen het vaak wel. Liever "ja" of "nee" terugkoppelen dan "misschien". Op het gebied van QHSE moeten je nu eenmaal wel eens prioriteiten stellen. Want er kan weliswaar aan de ene kant van het gebouw een kraan druppelen, maar aan de andere kant van het pand staat op hetzelfde moment een kraan helemaal opengedraaid. Het is daarom beter om stap voor stap QHSE beleid te implementeren, dan twee stappen tegelijk vooruit te willen terwijl ondertussen iedereen achterblijft.'

Bron: SAFETY! / NR.1 / 2015
Tekst: Steef Alblas
Download het artikel